woensdag 21 augustus 2013

Verkeerd medicijn: € 2000 verspild


Soms lees je een kras voorbeeld van hoe de kosten van de gezondheidszorg compleet uit de hand lopen. Zo berichtte de Volkskrant over een KNO-arts die voor een paar minuten oren uitspuiten 1066 euro in rekening bracht. En soms maak je zo’n voorbeeld zelf mee.

Ten behoeve van onwillige luchtwegen schreef de longarts me een nieuw onderhoudsantibioticum voor. Tobi Podhaler, een inhalatiemedicijn, net op de markt en peperduur: 2590 euro per kuur van vier weken. De arts schrok zelf ook van de prijs, mopperde wat op de farmaceutische grootverdieners en concludeerde toen: wat moet, dat moet.

Bij de apotheek stond een grote doos met voor vier weken capsules voor me klaar. Meteen nadat ik de eerste dosis via een inhalator tot me had genomen, leek het alsof ik in plaats van méér, juist minder lucht kreeg. Aanvankelijk weet ik dat aan de tropische temperaturen van die dag. Maar de kortademigheid nam de volgende twee dagen niet af; bovendien ontwikkelde zich een akelig, beklemd gevoel op de borst. Toen ik in de bijsluiter las dat deze bijwerkingen vaak tot zeer vaak voorkwamen, waarschuwde ik de longarts, die me zei onmiddellijk met het medicijn te stoppen.

Daar zat ik te kijken met zo’n tweehonderd ongebruikte inhalatiecapsules. De apotheek mocht ze niet terugnemen – een verspilling van meer dan tweeduizend euro. Ik besloot ze terug te sturen naar de fabrikant, Novartis, met een brief waarin ik vertelde wat er gebeurd was en Novartis aanried, gezien de hoge incidentie van ademnood en benauwdheid op de borst en gelet op alle aandacht voor de duurte van de zorg, bij nieuwe patiënten voortaan te beginnen met een beperkt aantal doses van het prijzige medicijn.

Een week later belde Novartis op. Ze snapten mijn redenatie, maar konden niet anders. Ze hadden ze zich nu eenmaal te houden aan regels die vastlegden dat ze een hele kuur van 28 dagen moesten bieden. “Wie heeft die regels bepaald?” wilde ik weten. “Overheden, volgens onze kwaliteitsafdeling.”

Onze kwaliteitsafdeling is de afdeling van Novartis die gaat over kluitjes in het riet. Intussen blijft de afdeling incasso verspilde duizendjes opstrijken.

Ik legde een en ander aan zorgverzekering CZ voor en daar zeiden ze na overleg dat ze de longartsen gingen vragen, Tobi Podhaler voortaan eerst op proef te verstrekken en pas hele kuren voor te schrijven als de patiënt goed op de proef reageerde.


Goed zo, CZ. En Novartis, denk ook eens mee over de betaalbaarheid van de zorg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten