woensdag 19 februari 2014

Zingende titels bij Polare, herstel: Van Piere


Voor mij kwam het nieuws van de dag niet uit Den Haag, Sotsji, Kiev of Damascus, maar uit Eindhoven. De tijdelijke sluiting van de prominente boekwinkel Polare is voorbij; de zaak werkt aan een doorstart onder de historische naam Van Piere en heeft de deuren weer geopend.

Ik moest er meteen heen. Als vanouds liepen op alle vloeren van het fraaie en ruime pand liefhebbers te snuffelen tussen nieuwe en zo goed als nieuwe boeken. In een goede boekenzaak zingen titels en omslagen de klant zachtjes toe: pak me op, sla me open, proef een alinea, snuif de ijle atmosfeer op verre werelden, suizende verlangens, liefde en bedrog, leed en avontuur. Zo dwalen wij klanten langs stapels en kasten, herkennen een titel, groeten een auteur, lezen een strofe uit een gedicht, peinzen weg bij beelden van een schilder of fotograaf.

Vorige week kwam ik hierlangs en huiverde. Het was donker achter de langgerekte vitrine. Alle vestigingen van Polare waren dichtgegaan nadat de eigenaar, een investeringsmaatschappij, surseance van betaling had aangevraagd. De grote, donkere vlek midden in de winkelstraat riep een beeld op een land dat de schouders ophaalde over zijn literaire erfgoed.

Een boekenconcern in handen van een investeringsmaatschappij: dat beloofde niet veel goeds. Toevallig kende ik de president-commissaris, Carel Bikkers, die ik had meegemaakt bij Audax, waar ik lang werkte voor HP/De Tijd. Ik was eens naast hem geplaatst bij een zakenlunch en mocht me anderhalf uur lang laven aan zijn eendimensionale kijk op de wereld, die zo plat was als de dubbeltjes waar de menselijke existentie naar zijn idee om draaide.

Het is heel goed als Polare uiteenvalt en gerenommeerde namen als Van Piere terugkeren. Het is heel goed als in het commerciƫle hart van een flinke stad een grote boekenzaak zich weet te handhaven en de waarden van de middenstand gezelschap blijven houden van culturele waarden. Met alle appreciatie voor speciale boekwinkeltjes op goedkope locaties gun ik schrijvers ook een A-locatie en een groot pand waar de verbeelding de ruimte heeft.


Kortom: Van Piere moet blijven. Of in facebooktaal: hierheen met uw duimpje: https://www.facebook.com/boekhandelvanpieremoetblijven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten