dinsdag 30 december 2014

Wat een heftig jaar

Het is eigenlijk nog een dag te vroeg, maar ik ben al in oudejaarsstemming. Al een hele poos zit ik voor me uit te staren met zo’n blik die niet het nu ziet, maar die zoekt naar eens en toen. Wat een jaar, mompel ik zonder woorden, en schud bewegingloos het hoofd. Zo heftig, zo moeilijk, zo betekenisvol.

Het begon zo ongecompliceerd. Ik moest weliswaar het ziekenhuis in wegens een uitgestulpte ader, maar dat euvel werd vakkundig opgelost, zodat ik na een paar dagen weer thuis was. Korte tijd daarna werd het leven opgevrolijkt door de geboorte van een piekfijne tweede kleindochter, Mimi.

Maar halverwege het jaar sloegen de vaten opnieuw alarm. Nu bleek er een ader dichtgeslibd. Na een schoonmaakactie verstopte de boel opnieuw, zodat er in allerijl een lange bypass moest worden aangebracht. De operatie was ingewikkeld en riskant en zo belastend voor het gestel, dat ik wel tien dagen op de Intensive Care lag en vervolgens vijf weken lang moest revalideren. Het kostte me mijn zomer en bijna mijn hachje.

Sindsdien gaat het leven in een slakkengangetje. Soms stemt het verlies aan kracht en energie wat mies, dan weer ben ik blij dat ik de aanslag op lijf en leden toch maar mooi heb overleefd. Het is het bekende getij van het leven, het eeuwige heen en weer van geboorte en dood, van opgetogenheid en melancholie, van een lach en een traan, maar dit jaar gingen de golven hoger en dieper dan gewoonlijk. Wat een jaar, mompel ik nog eens zonder woorden.


Morgen neemt dit jaar afscheid met een begrafenis. Tine, moeder van een dierbare vriendin, is tijdens de eerste sneeuwnacht van het jaar overleden. Dat is verdrietig, omdat ze nog maar zeventig was. Het is ook goed, omdat het een einde maakte aan de pijn die haar levenseinde verduisterde. Ook boven haar graf wiegt het leven zijn ja’s en nee’s, zijn vraag- en uitroeptekens. En wij wiegen maar mee, mistroostig en blij, bang en hoopvol, moe en levenslustig, voor de zoveelste keer op weg van Oud naar Nieuw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten