maandag 18 mei 2015

Een park vol yoga en zo



De stad hangt vol posters waarop een zomers geklede jonge vrouw haar gevouwen handen hoog boven haar hoofd naar de hemel steekt. De ogen houdt ze gesloten, haar rug is kaarsrecht en ze zit in lotushouding. Het beeld ademt concentratie en introspectie.

De poster vestigt de aandacht op het yogafestival dat 13 en 14 juni plaatsvindt in het Eindhovense Stadswandelpark, een heerlijk groengebied met imposante, exotische bomen, zonneweides, vijvers en beeldende kunst. Ik kom graag in dat park, want er valt altijd genoeg waar te nemen. Een dozijn vrouwen dat met rosé en Prosecco een verjaardag viert. Twee gesoigneerde flaneurs die kalm gebarend dure herinneringen lopen op te halen. Een scootmobilist met een homp brood, omsingeld door altijd hongerige eenden. Een kantoorklerk die een tukje doet met zijn hoofd op zijn leren tas. Een groepje studenten met een gitaar naast een Turks vrouwenkransje. 

En straks dus een heleboel mensen in lotuszit, de ogen gesloten, de handen gevouwen, allemaal bezig met yoga en aanverwante artikelen. Van de laatste categorie zijn er nogal wat, blijkt uit de site van het festival, variërend van helend bewegen tot klankschaalhealing, yoga4kids, spiritualiteit-bij- zonsopgang, Indiase dans, Zenmeditatie, transformationeel ademen, diverse massages, chillen in zitzakken en yoga in hangmatten.

Ik heb een lastige relatie tot dit soort happenings. Voor mijn werk bezocht ik wel eens nieuwetijdse festijnen en aarzelde dan steevast tussen waardering en afkeer. Het wemelde van de goede bedoelingen, maar dat was tegelijkertijd het probleem. Het eerste uur vond ik het nog wel aangenaam om bijna alleen maar opgewekte, vriendelijke, gevoelige, onderzoekende, spirituele, onmaterialistische en ecologische mensen tegen te komen. Maar gaandeweg kreeg ik het heen en weer van al die groene, vage, weeë zelfzoekerij en verlangde ik naar een duur yuppenterras met platte praatjes over trends en geld. Want die zachtaardige wereld van geest en ziel is wel aangenaam en boeiend, maar kent ook veel naïviteit, quatsch en nieuwe clichés. 

Maar het cliché ‘onmaterialistisch’ kan in de groene kliko, zie ik nog op de festivalsite, want de toegangsprijzen zijn yuppie-esk. Een dagticket kost € 74, een weekendkaartje € 129. Diverse maaltijden en onbeperkt thee inbegrepen. Bedrijfstickets: vanaf 50 kaarten 5 % korting. Onder de vroegste kopers worden yogamatjes verloot!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten