woensdag 13 mei 2015

Hemels alternatief voor Hemelvaart


 
Morgen beleven we weer de raarste vrije dag van het jaar: Hemelvaartdag.

Al een paar jaar op rij rond deze tijd vraag ik me in een stukje al af, hoeveel mensen nog betekenis hechten aan Hemelvaart, of zelfs maar een notie hebben wat die kerkelijke feestdag eigenlijk behelst. Onze christelijke traditie is wel genoegzaam bediend met vrije dagen rond Kerstmis en Pasen, die vage Hemelvaartdag zou een alternatieve invulling mogen krijgen, betoogde ik. Waarom maken we geen Dag Zonder Vaart van? Met tal van festiviteiten die eer betonen aan de traagheid en de rust. 

Dat voorstel is niet overgenomen. Onverstandig, maar goed, je kunt niet altijd je zin krijgen, ook heb je nòg zulke schitterende invallen. (Bijvoorbeeld de A2 een etmaal lang autovrij maken en aan het langzame verkeer gunnen. Met een ellenlange stoet fietsen, driewielers, scootmobielen en stepjes hadden we ons gegarandeerd internationaal in de kijker gespeeld als ludiek land.) 

Oké, zand erover (al vond ik het persoonlijk ook wel een vondst om op Dag Zonder Vaart bekende pleinen uit te rusten met psychiaters om mensen desgewenst te kalmeren; en om Matthijs van Nieuwkerk uit te dagen DWDD één keer in heel rustig spreektempo te presenteren.)  

Als ik voor zo’n vaartloze dag de handen niet op elkaar krijg, dan misschien wel voor een Dag van de Hemel, opperde ik verleden jaar. De Flevopolder ruimen we uit voor het grootste trancefestival ooit. Kunstenaars beschilderen de gevangeniskoepels van Breda en Haarlem als sterrenrijke firmamenten. Topkoks bereiden een massale openluchtmaaltijd met hemelse gerechten. In De Rode Hoed doen schrijvers van naam en faam hun ontdekking van de hemel uit de doeken. Paradiso wemelt die dag van de engelen en demonen. Op het Floriadeterrein bij Venlo tonen tuinarchitecten hun interpretatie van de Elyzeese Velden, inclusief een Stairway to Heaven. In een speciale show van RTL proberen BN’ers elkaar de hemel in te prijzen. En alle bloemisten delen gratis hemelroosjes uit. 

Dat wordt een goddelijk dagje, voorspelde ik. Maar helaas, het mocht er nog niet van komen. Morgen de herkansing! 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten