zondag 29 mei 2016

Huisje Godverdegodver (4)

Ook al is het zondag, er wordt hier in huis weer heel wat afgevloekt. Juist omdat het zondag is, eigenlijk. Want wie haalt het nou in zijn hersenloze kop om uitgerekend op zondag-rustdag dubbelenthousiast met boorhamers en beitels te keer te gaan? De trouwe volgers van mijn feuilleton Huisje Godverdegodver kennen het antwoord: Buurman Decibel.

Terwijl de laatste tonen van een ijle pianosonate wegebden uit onze luidsprekers, klonken er luide stemmen uit het belendende pand. Kennelijk arriveerde daar bezoek. Weliswaar rumoerig bezoek, maar alla, dan zou er vandaag wel niet verbouwd worden, zoals gisteren, en voorgisteren en voorvoorgisteren, nu al tien weken lang. Maar daar had ik op het verkeerde paard gewed, want het bezoek kwam een handje mee-decibellen. De hele tegelvloer moest eruit, hadden we van een geïnformeerde straatgenoot gehoord, en daar kregen de Decibelletjes vandaag kennelijk hulp bij. Zodat we na Chopin vergast werden op een extra portie kuren van de buren.

Hoewel – kuren? Kuren zijn doorgaans tijdelijk, maar de pokkenherrie hiernaast duurt maar voort. Als er eens een halve dag rust is, gloort bij ons hoop. Maar dan is Decibel waarschijnlijk verse boren en beitels kopen, want de volgende ochtend wordt het gedril en gehamer gewoon hervat, er komt maar geen einde aan, het karwei komt nooit af. Terwijl ik dit opschrijf, gaat me ineens een licht op. Eureka! Dat is het! Buurman kan niet klaarkomen! Ik zit hem maar te vervloeken en intussen zucht de arme man onder zijn onvermogen en timmert hij uit pure ellende elke dag een nieuw bord voor zijn kop.

Zal ik eens bij hem aanbellen voor een goed gesprek? Dat hij eens een luisterend oor krijgt voor zijn Probleem? Dat ik heus begrijp hoe er achter al die decibellen van hem een stil verdriet schuilt en achter de Watts van zijn boorhamer een schrijnend onvermogen? Van mij hoeft hij zich niet uit te sloven met mokers en beitels om de schijn van viriliteit op te houden, voor mij telt elk mens mee, ook al kan hij bepaalde dingen niet, of niet meer. Maakt mij niet uit of mijn buurman een doetje is. Als ik maar geen last van hem heb.

Maar ik vrees dat ik hem niet overtuig.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten