woensdag 3 augustus 2016

Een friskijker die alles weet

O ja, LinkedIn. Ik ben er wel lid van, maar klik het niet dagelijks aan. Het is een sociaal netwerk voor mensen die het van netwerken moeten hebben, en daar gaat voor mij niet zo op. Van tijd tot tijd neus ik er even rond om te lezen waar men het over heeft.

Sommige connecties ken ik van vroeger, andere via-via of via-via-via. Er komen mensen langs die zich presenteren als ‘artist, coach, designer, speaker, teacher, visionair’, wat nog een hele mond vol is. Zo passeert er de nodige, en ook onnodige, egoreclame. Daarnaast worden er tips gevraagd en gegeven. Vandaag blijkt communicatieadviseur Natalie op zoek naar ‘ een spreker die op een humorvolle manier iets kan vertellen over het onderwerp innovatie/vernieuwing/een stap verder gaan dan de status quo. Bijvoorbeeld over de creatieve kanten daarvan. Over hoe je jezelf in deze modus kunt brengen (of uit de ik-doe-gewoon-wat-we-altijd-deden-modus). Ik denk aan een cabaret-achtige insteek. Middelgrote bijeenkomst, najaar Tips, tips, tips -> zeer welkom!’


Het levert Natalie een lange reeks tips op. Kennelijk zijn er nogal wat sprekers die iets kunnen vertellen over van alles, op een humorvolle manier, bijvoorbeeld over de creatieve kanten daarvan, plus of zonder modus. Er vallen allerlei namen van geweldige sprekers van wie ik nog nooit gehoord heb. De intrigerendste tip komt van Ruud Veltenaar: Hallo Natalie, stop met zoeken naar een inspirerende spreker. Met ruim 350 lezingen en colleges per jaar behoor ik tot de meest gevraagde sprekers in de markt. Check @www. ruudveltenaar.nl. '

Wie die link volgt, maakt kennis met een man die zichzelf afficheert als ‘topspreker & filosoof, trendwatcher & friskijker’. Hij weet alles. echt álles. De toekomst van zorg, onderwijs, welzijn, landbouw, industrie, de werkelijkheid van het jaar 2030, de werkelijkheid van het jaar 2050, ‘het einde van de wereld die wij kennen en de fascinerende toekomst van samenleving en maatschappij’: u vraagt, Ruud Veltenaar draait. Ruim 350 colleges per jaar. Veltenaar geweldenaar.

Ik zucht en denk terug aan 1984. Weekblad De Tijd bestond tien jaar en wilde de toekomst in beeld brengen. Of ik een uitvoerige schets van het jaar 1994 wilde produceren. Ik las een kleine boekenkast over futurologie bij elkaar, interviewde tientallen denkers en onderzoekers, sloot me twee weken in een soort kloostercel op en kwam terug met 42 pagina’s over de wereld van 1994. De collega’s vonden het heel geslaagd.

Tien jaar later haalde ik de special nog eens uit de kast. Een aantal vooruitzichten bleek inderdaad bewaarheid. Maar de stormachtige val van het communisme en de al even stormachtige doorbraak van de informatietechnologie, ofwel de ingrijpendste ontwikkelingen eind jaren tachtig, begin jaren negentig, die had geen trendwatcher in 1984 voorzien.

Veel succes, Ruud Veltenaar! En Natalie, mail me maar even!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten